Read more: 9 Killer Blogspot SEO Tips For bloggers Follow us: @denharsh on Twitter | shoutharsh on Facebook

onsdag den 21. marts 2012

Artikel: Cinavia DRM - Hvad er det og hvad betyder det for mig?

Kort sagt, er Cinavia et vandmærke, som er indprintet i lydsporet på f.eks Blu Ray og DVD film, som gør det muligt for visse hardware f.eks PS3, at opdage hvis filmen afspilles "ulovligt"

Ulovligt?
Okay, ulovligt er måske så meget sagt.. Det er jo helt lovligt at "rippe" en film og kode den om til et andet format, eksempelvis .mkv og så streame den fra din PC, eksterne harddisk eller andet til din PS3 eller andet hardware, så længe du selv har originalen til at stå hjemme på hylden. Her er det vel kun ens digitale morale, som sætter grænser?
- Bare ikke med Cinavia..

Scenariet er dette: Du har købt en Blu Ray film... Du ser din Blu Ray film... Den er god... Du tænker nu: "Det ville da være en skam hvis skiven skulle blive ridset og filmen ødelagt.. Så du ripper den til din computer, men synes størrelsen på 50 gb er lige spydig nok, så du tryller den om til et andet format, som komprimerer filmen og koger den ned til 16 gb... En dag får din originale skive en ordentlig ridse... Du takker guderne for, at du har taget back up af filmen... Du bestemmer dig for at ville streame din back up film, fra din PC eller harddisk til din PS3, men hov... midt i afspilningen af filmen, stopper lyden og du får en fin meddelelse fra Cinavia på skærmen..

Jamen vil det sige, at jeg ikke kan gøre som jeg vil, med noget som jeg har betalt for og som jeg er den retmæssige ejer af?
Ja, lige præcis. Ligesom hvis du købte en bil.. Du må gerne lave om på den (indenfor lovens grænser) men du må bare ikke køre i den på de danske veje.. What? ja!?

Findes der en vej udenom Cinavia?
Ikke på nuværende tidspunkt, så vidt jeg kan læse mig til. Nu kan vi bare vente på, at alt media kommer med Cinavia vandmærket og at alle afspillere i fremtiden kan opfange dette vandmærke. Vi kan dog også tage Ja-hatten på, og vente til en eller anden finder et Ninja trick uden om. ;-)

Har du en kommentar til min lille artikel, så smid gerne en comment nedenfor :-)

Find gode tilbud på film hos filmudsalg.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar